zondag 16 maart 2014

Zaaien

Er wordt hard gewerkt op de tuin, maar helaas nog geen plek om te zaaien of te planten. Vandaag hebben we de grootste graspollen afgestoken van de paden, zodat volgende week de frees er doorheen kan. Ook hebben we drie bessenstruiken verplaatst zodat er nu een normale toegang is ontstaan. De tuin was hiervoor ook van de buurman, hij had dus twee stukken en de toegang liep via het andere stuk. Niet praktisch en nu dus geregeld. Het idee was eigenlijk om alle struiken te verplaatsen en een soort windhaag te vormen, maar dat duurde me toch iets te lang voor dit jaar. Geen  nieuw aardappelveld dus, maar ik denk dat ik het wel ga redden met de ruimte die de reorganisatie oplevert. 

Op de tuin wordt er dus nog niet gezaaid, maar thuis kon ik natuurlijk niet nog langer wachten. Vorige week heb ik mijn zaaidoos erbij gepakt voor mijn bestelling bij Van der Wal en direct uitgezocht wat ik nu kon zaaien en dat bleek natuurlijk aardig wat te zijn. 


Eerst maar even alles klaarzetten, schone potjes, zaaitrays en potjespers is het halve werk!


De tuinbonen stonden al in de week! Die konden dus meteen in potjes. Ik zaai drie bonen in een potje en zo plant ik ze straks ook uit op de tuin. Tip van de Moesbuurman en aangezien ik nog nooit tuinbonen gezaaid heb zou ik niet weten waarom ik zijn goede raad niet op zou volgen. Er was een boon gebarsten met voorwerken, als experiment heb ik hem toch gezaaid. Iedereen verdient een kans toch?

Ik perste 48 potjes van potgrond vermengd met speelzand om het schraler te maken en met het restje vulde ik nog wat losse potjes. Zoals altijd vond ik het lastig om te bepalen hoe nat de potgrond moest zijn voor het persen van de potjes. Uiteindelijk altijd natter dan je denkt :-).



Daarna was het tijd om een keuze te maken! Dat viel nog niet mee! Een hele stapel zaadjes en te weinig plek! Uiteindelijk is het de selectie geworden van de foto onder met als extra de zonnebloemen van hierboven. Het was zulk lekker weer dat ik het niet kon laten.



En wat verbaas ik me weer over de verschillende zaadjes, de piepkleine slazaadjes en die enorme tuinbonen bijvoorbeeld. Maar ook de snijbiet is al een stuk beter te hanteren.

Uiteindelijk stond de selectie op de tuintafel uit te druipen en staat het meeste inmiddels op zolder in de vensterbank. De bladgroenten, tuinbonen en zonnebloemen zijn inmiddels ontkiemd! De rode kool, uien, radijs en meirapen staan buiten en daar is nog weinig actie te bespeuren.

Mijn bestelling bij Van der Wal is ook binnen! Nu heb ik nog meer zin om te zaaien, maar nog geen plek! Morgen even naar de Action voor nieuwe zaaibakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten