zaterdag 8 maart 2014

Snoeien, snoeien en... Takken opruimen!



De moestuin wordt dit jaar anders ingedeeld, afgelopen jaar vaarde ik op de indeling van de vorige eigenaar en de hoeveelheid paden die daarbij hoorde vergt teveel onderhoud voor de tijd die ik er aan kan besteden. Ook bleek er een stuk bij mijn tuin te horen waarvan ik dacht dat het algemeen pad was, een reorganisatie was dus bijna onvermijdelijk!

Deze week wordt er een begin gemaakt met het afsteken van de paden door mijn leerlingen en volgend weekend gaat de frees door het land.

Genoeg achterstallig onderhoud zonder te kunnen spitten, dus gisteren toog ik opgewekt naar de tuin nadat ik dochter aan de goede zorgen van haar juf had toevertrouwd.
Snoeischaar in mijn zak, maar ook de juiste sleutel bij me deze keer. Klaar om de braam een kopje kleiner te maken.

En dat is gelukt. Ik denk niet dat we dit jaar weer zoveel bramen als vorig seizoen hebben, want er zijn struiken met nog maar drie takken. 

Dit kwam eraf, ik heb al het oude hout weg gesnoeid en dat was heel wat met onze vier meter braam.


Ook harkte ik de paden langs de braam en probeerde ik zoveel mogelijk winde er tussenuit te krijgen, dat leverde ook nog een lekkere zak vol afval op. Inmiddels ligt het bij de milieustraat. Takkenafval gooi ik niet meer bij de compost, de takken van vorig jaar liggen er nog steeds.



Door de flink gesnoeide braam is het verwaarloosde stuk erachter opeens pijnlijk zichtbaar. Bij de aardbeien is inmiddels een regel opgeschoond en zijn de twee volgende een mooi klusje voor morgenmiddag. De oude aalbes tussen de aardbeien en de compostbak (dat stukje blauw rechts) gaat er woensdag uit en dan maakt man zaterdag het broertje van de compostbak er aan vast.




Twee uurtjes werk en vandaag het afvoeren van de takken, dat viel alles mee en de braam is echt opgeknapt. (Daar moeten jullie maar even op vertrouwen, ik was zo slim om geen foto te maken van de braam :-) )

Er groeien gelukkig ook nog wat dingen op de tuin, de knoflook en de winterbloemkool zien er patent uit. Ik ben heel benieuwd, twee nieuwe gewassen voor mij!






Ik ben benieuwd naar alle verhalen van dit weekend, een perfecte start van het seizoen wat mij betreft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten