zondag 12 mei 2013

Thuis op de tuin

Heerlijk om weer terug te zijn uit verre oorden, zeker met nog een paar vrije dagen in het verschiet!

Donderdag togen we dus direct na het ontbijt (wel pas om 10:30u. hoor, dus zo vroeg waren we niet...) naar de tuin. En het viel mee. Omdat we nog drie bedden niet gespit hadden voor de vakantie verwachtte ik heel veel onkruid in die bedden. Maar we hadden blijkbaar goed genoeg geschoffeld en het viel mee.

Doelen voor afgelopen donderdag waren:

Het bonen/sla bed omspitten.
Een bonenrek fabriceren van restmateriaal (palen en gaas)
Rabarber uitspitten (er staan nu zo`n 30 rabarberplanten en dat is veel te veel, zelfs om aan de voedselbank te geven)
Kijken wat er is opgekomen en eventueel bijzaaien.

Doel voor het weekend was:

Zaailingen planten van de courgette, bonen en pompoen.

Uiteindelijk hebben we een heerlijke dag gehad in de tuin. `s Ochtends met zijn drieen en `s middags heb ik het in mijn eentje afgemaakt.

Het bonenbed is gespit en het rek gemaakt van 4 palen en een stuk ijzergaas (heet dat zo) wat de vorige Tuinder op voor ons onhandige plekken in de tuin had staan.

De rabarber is uitgespit (niet door mij, maar door een vriend die toevallig langskwam! Heerlijk!) en twee planten meteen weer geplant bij de buurman tuinder. Ook kan ik nog een plant of zes kwijt in mijn omgeving en op school. De rest gaat helaas naar de composthoop.

Ik hoopte op het rabarberveldje een Three Sister veldje te kunnen maken. Maar het is te vuil om hier snel te kunnen planten en ligt een groot gedeelte van de dag in de schaduw van de schuur aan de overkant van de sloot. Dit heeft mij, samen met mijn twijfels of ik de mais nog wel op tijd zou kunnen planten/zaaien heeft mij doen besluiten om op deze plek de compostbak te gaan maken.
De huidige composthoop ligt ervoor en ik wil van 5 pallets 2 bakken naast elkaar maken. Dat lijkt me wel zo praktisch. Die plaats ik dan op het stuk waar veel schaduw is, daarnaast komt een picknicktafel en ik zaai verder bloemen voor de bijen op de stuk. Goed voor de bijen en mooi om te zien hoop ik!

Het waaide nu aardig op de tuin. Dankzij de schuur aan de overkant bij ons lang niet zo hard als bij de buren, maar toch. Eerder hadden we al een heuse bijna storm en toen had ik net alle slazaden gezaaid.
Voor de vakantie kon ik nog niet zo goed zien wat er was weggewaaid (en waar naartoe..) en wat er wel opkwam. Nu was het iets duidelijker.
Wel was het hele bed groen. Ik dacht van onkruid. Dit heb ik dus heel voorzichtig gewied met mijn vingers, voorzichtig tussen de sla zaailingen door.
Ook bleken er nog radijsjes als erfenis van de vorige tuinder te staan! Leuk en lekker, toen ik er per ongeluk twee uittrok heb ik ze snel weer terug gezet om rustig groot te kunnen worden.

Een lang verhaal kort, heerlijk zonnig dagje op de tuin. Met veel te weinig foto`s!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten