donderdag 2 mei 2013

Hoe het begon...


Met de bakken op deze foto ben ik in de zomer van 2011 begonnen met Moestuinieren op mijn balkon. `Overal` las ik over vierkantemetertuintjes en dat wilde ik ook. Mezelf kennende vond ik het een wijs besluit om eerst eens te testen of ik het echt wel zo leuk zou vinden als ik dacht. Ik schafte dus geen officiĆ«le vierkante meter tuin aan en ik waagde me ook niet aan doe het zelven met planken en spijkers en schroeven en andere spannende dingen. Ik ging naar de bouwmarkt, kocht twee speciekuipen liet mijn man daar afwateringsgaten in boren en vulde ze met bemeste tuinaarde en compost. (Dat er inderdaad zaad ontkiemde blijf ik een wonder vinden nu ik me meer verdiep in het `hoe en wat  der Moestuinieren..`)

En wat bleek, ik vond het leuk. Die twee bakken plus pot breidden zich al snel uit tot inmiddels vier bakken en losse potten. De pompoen overwoekerde dat eerste jaar mijn complete loungebank (helaas nul vruchten, die bijtjes vliegen niet zo hoog blijkt..) en we aten ons klem aan courgettes, kropsla, rucola en radijs.
Kwamen de slakken nog goed aan hun trekken in de kruidentuin en de laatste aardbeienbak beneden, het balkon vonden ze blijkbaar toch te hoog! Ik kon dus redelijk ongestoord experimenteren. 

Na twee jaar hobbyen op het balkon, liep ik tegen steeds meer grenzen aan. Vooral in ruimte en mogelijkheden, maar ook het gemis van een grotere tuin om lekker in te wroeten samen met onze dochter stond hoog op mijn wensenlijst. Het idee van een echte moestuin op een stukje grond in de buurt was dus geboren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten