maandag 7 april 2014

Tuinbonen

Tuinbonen zijn een nieuw project voor mij. Van mijn moestuinbuurman kreeg ik de tip om ze met zijn drieen in een potje te zaaien en ook zo uit te planten. Bij de harde wind die hier aan de kust nogal eens waait hebben ze dan een beetje steun aan elkaar.


Vorige week stonden ze nog lekker te groeien op de tuintafel, maar zaterdag was het tijd voor het echte werk.


De bonen komen op de plek van de aardappels van vorig seizoen. Tuinbonen vragen wat extra voeding, in tegenstelling tot `gewone` bonen en peulvruchten heb ik me laten vertellen. De compost en koemestkorrels liggen dus klaar. 


Na de grond aangeharkt te hebben en de compost een beetje vermengd met de tuingrond, zijn ze er klaar voor. Zes potjes met ongeveer drie (er waren er een paar met twee :-) ) plantjes zijn klaar voor het uur van de waarheid. De eerste zaailingen gaan de grond in!


Er is hard gewerkt, flinke wortels.


Na het graven van een gat, even een beetje water en een handje koemest toevoegen. De zandgrond is zo droog dat dat geen kwaad kan.


En daar staan ze dapper te staan! Ik ben benieuwd hoe ze het houden!

(inmiddels ook slakkenkorrels gestrooid, ik vond tijdens het werken in de tuin al een stuk of vier slakken)

De moestuinbuurman kwam `s middags ook nog even langs en ik kreeg zijn complimenten. Dat doet een mens goed natuurlijk, bijna net zo goed als de prachtige bos tulpen die ik mee naar huis kreeg van hem. En het was nog wel zijn verjaardag in plaats van die van mij!






1 opmerking:

  1. Wat een lieve buurman! Je tuinbonen zien er mooi uit! Voor mij is het ook de eerste keer dat ik tuinbonen heb staan. Ze zitten helaas onder de zwarte luis in bij mij. Snel maar eens wat tegen doen. ;) Succes op de moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen